سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ورزش -فیلم و.....


ساعت 10:11 صبح چهارشنبه 86/11/17

با سلام
این هم از بیوگرافی لوئیز فیگو که در زمان خودش ستاره ی بزرگی بود.
برای خوندنش به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

لوییس فیلیپه مدیرا کائیرو یا همان لوئیس فیگو یکی از بزرگترین بازیکنان فوتبال دنیااست که نام او فوتبال زیبای پرتغال را در ذهن تداعی می کند. او بازیکنی است که توانایی بازی در قسمت های مختلف زمین را دارد . فیگوبازیکنی خلاق است که در دریبل زدن مهارت فراوانی دارد و می تواند هر حریفی را در تشخیص جهت حرکت خود دچار تردید و اشتباه کند !
لوئیس روز چهارم نوامبر سال 1972 در شهر لیسبون مرکز پرتغال دیده به جهان گشود . او فوتبال را از تیم اسپورتینگ لیسبون آغاز کرد که یکی از معروفترین باشگاههای فوتبال این کشور به شمار میرود وتاکنون بازیکنان زیادی را به فوتبال دنیا معرفی کرده است . او از این تیم به تیمهای ملی نوجوانان و جوانان این کشور نیز راه یافت تا در همان سالهای آغازین فوتبال خود با قهرمانی آشنا شود ! قهرمانی در رقابتهای زیر 16 سال اروپا در سال 89 و کسب مقام اول در مسابقات زیر 20 سال دنیا در سال 91 عناوینی هستند که فیگو جوان به همراه تیمهای نوجوانان و جوانان پرتغال بدانها دست یافت .
فیگو 6 فصل برای باشگاه اسپورتینگ توپ زد و با آن به قهرمانی جام حذفی این کشور نیز رسید. او دو بار هم به عنوان مرد سال فوتبال پرتغال برگزیده شد و درخشش او به حدی بود که توجه سران باشگاه معروف بارسلونا اسپانیا را نیز به خود جلب کرد . بدین ترتیب او در ابتدای فصل 95-96 به باشگاه محبوب کاتالان ها پیوست .
این نقل وانتقال در حالی صورت گرفت که همه یکی از دو تیم ایتالیایی پارما و یوونتوس را مقصد بعدی پدیده فوتبال پرتغال می دانستند ! به هر ترتیب او به بارسا رفت تا زیر نظر یوهان کرایف مربی بزرگ این تیم به فوتبال خود در سطحی بالاتر ادامه دهد.
فیگو طی 5فصل حضور در این تیم سرشناس اسپانیایی به عناوین زیادی چون دو قهرمانی در مسابقات لالیگا . دو قهرمانی در رقابتهای جام حذفی این کشور .قهرمانی در جام برندگان جام اروپا وهمچنین قهرمانی در سوپر جام باشگاهای اروپا و اسپانیا دست یافت .
او چهار بار دیگر نیز مرد سال فوتبال پرتغال شد و در سال 2000 عنوان بهترین بازیکن اروپا را هم از آن خود کرد تا سالهای اوج خود را در کنار کاتالانها سپری کند . در این زمان او محبوبترین چهره در بارسلونا به شمار می رفت و در واقع به سمبل این باشگاه پر طرفدار اسپانیایی تبدیل شده بود اما یک انتقال ناگهانی محبوبیت او نزد هواداران بارسا را به کلی از بین برد و نیست و نابود کرد !
در تابستان سال 2000 لوئیس فیگو با عقد قراردادی پنج ساله به مبلغ 7.38 میلیون پوند راهی مادرید شد تا در تیم رئال حریف سنتی بارسا به بازی بپردازد !
قبول این موضوع که یک بارسایی پیراهن رئال را برتن کند برای هواداران متعصب بارسلونا بسیار سخت بود . از سوی دیگر فیگو مدتی قبل از این انتقال به هواداران بارسا قول داده بود که همچنان در این باشگاه بماند و یا اینکه حد اقل به تیم رقیب نرود اما او به قول خود وفا نکرد تا کاتالانها از خشم به خود بپیچند !
به هر ترتیب فیگو به رئال مادرید پیوست تا به عنوان یکی از معدود بازیکنانی که برای هر دو باشگاه فوق توپ زده است نام خود را ثبت کند ! از آن زمان بود که او به چهره ای کریه در نزد کاتالانها مبدل شد و اوج این تنفر وانزجار در دیدار تیم رئال مقابل بارسلونا در ورزشگاه نیوکمپ به نمایش در آمد که هواداران خشمگین بارسا با پرتاب دهها شیئ که سر بریده شده یک خوک نیز در میان آنها بود بازیکن سابق خود را در مورد لطف قرار دادند ! بارساییها او را مزدور و خائن نامیده و با الفاظ بسیار رکیک ازاو استقبال کردند ! این موضوع جرائمی را برای باشگاه بارسلونا به همراه داشت و مدتها نیز در محافل ورزشی مختلف بر سر زبانها بود !
البته حضور در تیم بزرگی چون رئال مادرید و در کنار بازیکنان سر شناسی نظیر رائول گونزالس . دیوید بکهام . رونالدو .روبرتو کارلوس و زین الدین زیدان برای فیگو بسیار پربار بود و او به همراه این بازیکنان به افتخارات داخلی و خارجی فراوانی دست یافت . انها با مربیگری ویسنته دلبوسکه به سه قهرمانی متوالی در لالیگا . قهرمانی در جام باشگاههای اروپا و قهرمانی در سوپر جام اروپا و اسپانیا رسیدند . او دو بار دیگر نیز عنوان مرد سال فوتبال پرتغال را از آن خود کرد و به عنوان مرد سال فوتبال دنیا نیز انتخاب شد تا آلبوم افتخارات خود را کاملتر از گذشته نماید .علاوه براین او از سوی فیفا به عنوان یکی از 125 بازیکن برتر و در قید حیات دنیا نیز برگزیده شد.
اما رفتن دلبوسکه از رئال و آمدن واندرلی لوکزامبورگو به این تیم از یکسو و اضافه شدن نفرات سر شناس دیگر به این تیم باعث شد که فیگو آرام آرام از ترکیب ثابت این تیم کنار گذاشته شود و همین موضوع او را برای ترک این باشگاه مصمم کرد . او در نهایت در تابستان سال گذشته با عقد قراردادی دوساله به مبلغ 6میلیون پوند به تیم اینتر میلان پیوست تا بازی در لیگ ایتالیا را نیز تجربه کند . این قرارداد پس از اتمام به مدت یک سال دیگر تمدید گردید . دو قهرمانی در لیگ کالچیو دو قهرمانی در جام حذفی ایتالیا و دو قهرمانی در سوپر جام این کشور از جمله افتخاراتی هستند که لوئیس فیگو تا کنون با پیراهن اینتر میلان بدان دست یافته است . او در مجموع تا کنون بیش از 500 مسابقه برای تیمهای باشگاهی مختلف خود انجام داده و حدودا 100 گل هم به ثمر رسانده که آمار جالبی برای یک بازیکن خط میانی محسوب میشود.
لوئیس فیگو در عرصه ملی نیز بازیکن موفقی بوده و در 3دوره جام ملتهای اروپا و در 2 دوره جام جهانی حضور یافته است .او نخستین بار در سال 91 در دیدار پرتغال مقابل لوکزامبورگ به میدان رفت و اولین گل ملی خود را نیز سال بعد و در دیدار مقابل بلغارستان به ثمر رساند .فیگو با تیم ملی فوتبال پرتغال به فینال مسابقات یورو 2004 راه یافت ولی پرتغالی ها دراین بازی از تیم شگفتی ساز یونان شکست خوردند تا از رسیدن به اولین قهرمانی اروپا در رقابتهایی که خود میزبان ان بودند باز مانند!
ستاره فوتبال پرتغال پس از پایان این رقابتها از فوتبال ملی خداحافظی کرد اما سال بعد و بنا به درخواست مردم و کادر مربیگری تیم ملی فوتبال این کشور دوباره به جمع ملی پوشان پرتغال اضافه شد تا در جام جهانی 2006 آلمان نیز بازی کند . او با تیم پرتغال به جمع چهار تیم پایانی این مسابقات راه یافت و آخرین بازی ملی او با کسب عنوان چهارمی جهان همراه شد!
لوئیس فیگو پس از خاتمه این مسابقات برای همیشه از فوتبال ملی کناره گیری و اعلام کرد که تنها در رقابتهای باشگاهی به میدان می رود . او در مجموع 127 بار با پیراهن تیم ملی وتبال پرتغال به میدان رفته و 32 گل هم برای این تیم به ثمر رسانده است . او دارای یک همسر سوئدی است وسه دختر به نامهای دانیلا . مارتینا و استلا نیز دارد.
لوئیس فیگو در یک نگاه:
نام کامل : لوئیس فیلیپه مدیرا کائیرو فیگو
تاریخ تولد :چهارم نوامبر 1972
ملیت : پرتغالی
قد : 180 سانتیمتر
پست : هافبک نفوذی . بال راست و چپ
شماره پیراهن : 7
باشگاه فعلی: اینتر میلان ایتالیا
باشگاههای قبلی : اسپورتینگ لیسبون پرتغال . بارسلونا اسپانیا . رئال مادرید اسپانیا
بازیهای باشگاهی:500 بازی
گلهای باشگاهی:90 گل
بازیهای ملی:127 بازی
گلهای ملی:32 گل
افتخارات شخصی:
هشت بار مرد سال فوتبال پرتغال
مرد سال فوتبال اروپا در سال 2000
مرد سال فوتبال جهان در سال 2001
افتخارات ملی:
قهرمان مسابقات زیر 16 سال اروپا در سال 1989
قهرمان جام جهانی جوانان در سال 1991
نایب قهرمان جام ملتهای اروپا در سال 2004
چهارم جهان در مسابقات جام جهانی 2006 آلمان
افتخارات باشگاهی:
قهرمان جام حذفی پرتغال همراه با اسپورتینگ لیسبون
دو قهرمانی با بارسلونا و سه قهرمانی با تیم رئال مادریددر مسابقات لالیگا
دو قهرمانی در جام حذفی اسپانیا همراه با بارسلونا
دو قهرمانی در مسابقه سوپر جام اسپانیا همراه با دو تیم بارسلونا و رئال مادرید
قهرمان جام برندگان جام اروپا همراه با بارسلونا
دو قهرمانی در سوپر جام اروپا با همراه با تیمهای بارسلونا و رئال مادرید
قهرمان جام باشگاههای اروپا همراه با رئال مادرید
قهرمان جام بین قاره ای همراه با رئال مادرید
دو دوره قهرمان لیگ کالچیو همراه با اینتر میلان
دو دوره قهرمان جام حذفی ایتالیا همراه با اینتر میلان
دو دوره قهرمان سوپر جام ایتالیا همراه با اینتر میلان

¤ نویسنده: ایمان روهنده

نوشته های دیگران ( )

خانه
وررود به مدیریت
پست الکترونیک
مشخصات من
 RSS 

:: بازدید امروز ::
10
:: بازدید دیروز ::
10
:: کل بازدیدها ::
14228

:: درباره من ::

ورزش -فیلم و.....

ایمان روهنده
از درون سکوت از درون شب از دور دست لالایی به گوش می رسد روح ات را تسلیم کرده ای قلبت کامل نیست چرا که عشق آن را ترک کرد در تاریکی فرو رفت در حالیکه داغ شرم قابیل را بر خود داشت

:: لینک به وبلاگ ::

ورزش -فیلم و.....

:: فهرست موضوعی یادداشت ها::

باتن . براد پیت . بنجامین . فیلم خواننده . هالیوود . کیت بلانشت . کیت وینسلت .

:: آرشیو ::

بهار 1387
زمستان 1386

:: اوقات شرعی ::

::وضعیت من در یاهو ::

یــــاهـو

:: خبرنامه وبلاگ ::